Feliz Nuevo Año!! - Reisverslag uit Bogotá, Colombia van Machiel M - WaarBenJij.nu Feliz Nuevo Año!! - Reisverslag uit Bogotá, Colombia van Machiel M - WaarBenJij.nu

Feliz Nuevo Año!!

Door: Machiel (en veldman)

Blijf op de hoogte en volg Machiel

07 Januari 2009 | Colombia, Bogotá

Inmiddels vanuit Curacao (ja dat lees je goed!) willen wij iedereen een heel fijn goed 2009 wensen. Moge de feestjes dit jaar nog beter worden en het genieten van het leven nog groter (want DIOS MIO (oh my god) wat valt er te genieten in de wereld)!
Wij hebben een geweldige vakantie gehad in ieder geval. Kerst en oud & nieuw vieren in een korte broek is zeker aan te raden! Maar voordat jullie deze verhalen van ons allemaal mogen gaan lezen neem ik nog één keer de gelegenheid om kort terug te blikken op de afgelopen periode Colombia.

We hebben in Colombia superveel records neergezet waar menig student/ouder/of wie dan ook een puntje aan kan zuigen:
Zo zijn we in 4 maand in Colombia:
- Gemiddeld 2 x p/d uit eten geweest: 240 keer
( in 4 maand tijd heb ik alleen eitjes gebakken of een soepje geroerd)
- Gemiddeld 10 p/w in de taxi gezeten: 160 keer
- Gemiddeld 10 x p/d in de lift (appartement/kantoor): 1200 keer
- Paar duizend kilometers afgelegd per bus door heel Colombia
- Nog nooit zoveel sterke drank geconsumeerd (ik ga minderen ;)), maar zo is het leven hier ;)….
- Nog nooit zoveel gelopen (elke dag 15 min in de ochtendzon naar het werk en weer terug, en vaak naar de parken in de avond)
- Nog nooit zoveel gedanst
- Nog nooit zoveel Spaans gepraat ;)
- Nog nooit….
- We hebben genoten!!!!

Naast onze dagelijkse bezigheden omtrent het afstuderen hebben we geprobeerd zoveel mogelijk uit onze vrije tijd te halen. Terugblikkend kan gezegd worden dat meer dingen doen niet mogelijk was. We hebben ons verbaasd, we hebben gereisd, gelachen, gedronken, gedanst en gefeest en god mag weten wat allemaal nog meer. Prachtige berglandschappen, noordpoolklimaat op de Nevada de Ruiz in de sneeuw , de heetwaterbronnen gelegen in te mooie valleien, de jungle bij Taganga, de onderwaterwereld tot 30 meter diepte tot de stranden van Santa Marta en Cartagena …. we hebben het allemaal mogen zien.
Iedere plaats had zijn eigen charme; Medellin, Villa de Leyva, Girardot, Armenia, Pereira, Manizales, Suesca, Cartagena, Taganga en Santa Marta en natuurlijk onze thuisstad Bogota. Een keuze maken wat we het bijzonderste, leukste of indrukwekkendst vonden is een onmogelijke opgave. We hebben overal van genoten en hadden werkelijk niets willen missen.
Pratende met Colombianen over onze reizen in deze korte tijd doet hen ook allen verbazen en daar zijn wij eigenlijk best een beetje trots op. 80 % van een land zien in 4 maand dat net zo groot is als Nederland, België, Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië, Zwitserland, Oostenrijk en Polen bij elkaar. We hebben er wat uren voor in de bus moeten zitten maar het was het allemaal meer dan waard.

Onvoorstelbaar maar waar zit ik hier dan toch vroegtijdig mijn laatste bericht vanuit dit geweldige land te typen. Want er is terrorisme en criminaliteit, hoe groot of klein die groep ook mag zijn, of hoe veel beveiliging er ook is, het was blijkbaar onvoldoende. Een paar voorvallen en één in het bijzonder hebben de Stork Board doen besluiten ons hier uit veiligheidoverwegingen vandaan te halen (puur uit voorzorg!). Wij hebben het alleen gehoord en niet gezien of ervaren en wij vinden het dan ook zeker niet gevaarlijk, het enige is “gebruik je gezonde verstand” (wat je overal moet doen), je bent wel in een stad met 8 miljoen inwoners en je valt op met een blonde kop en blauwe ogen (heeft ook z’n voordelen ;)). Wij vinden nog steeds Colombia het land dat iedereen gezien moet hebben en we wouden absoluut hier niet weg, maar voor Stork is het hebben van haar mensen in het buitenland (en dus in Colombia) een risico en daarvoor zijn alleen de hoogstnoodzakelijke personen degenen waarvoor Stork risco wil lopen. Wij als afstudeerders zijn dan een te groot risco qua kosten/baten en daarvoor zijn wij vertrokken naar Curacao.

Cartagena met kerst en oud en nieuw is gelukkig nog doorgegaan, maar de amazonas ontdekken, alle andere weken, weekenden en reizen die we in gedachten al gepland hadden, de vrienden die we hebben leren kennen en onze ontwikkeling van de Spaanse taal. We zullen het allemaal moeten missen, maar dit is het leven en na regen komt zonneschijn (en in Curacao schijnt wel af en toe de zon ;)). Want het avontuur stopt hier niet en Curaçao zal ons ongetwijfeld met open armen ontvangen, we gaan wel is waar met tegenzin weg uit Colombia maar uiteindelijk klinkt 1,5 maand op Curaçao ook niet heel slecht….

Colombia heeft mij en William in ieder geval goed geraakt en er komt snel een dag dat we weer Bogota Eldorado Aeropuerto aan gaan doen, we in een gele taxi stappen en zeggen; Zona T Centro Andino, Por Favor.

Eerst gaan we nu nog naar Aruba om daar werkzaamheden te verrichten voor Stork en mijn familie en mien moat Emilios te verassen. Wanneer we weer terug zijn in Curacao volgende week sturen we jullie de verhalen van de weken aan de westkust van Colombia, want DIOS MIO, fué RICO, muchisimo!!

Hastaluego,

Machiel

• 07 Januari 2009 - 12:41

Olliee:

Chielos
    Jammer dat je vroegtijdig pleite moet daar man..
    maar zo te lezen is het ook wel mooi geweest haha;)

ennuh curacao.. Geil!

Als nog gelukkig nieuwjaar moat,

• 07 Januari 2009 - 14:04

Mitch:

Mooi verhaal weer moati!!!

Die terroristen zitten ook overal he:S:S

Succes nog de laatste tijd op Curacao!!!
    niet te veel genieten he:P:P
    I LIKE
    A lotttt

High Five

• 07 Januari 2009 - 20:06

El Greco Kostas:

Heey Moattie:)
    Wat een mooi verhaal weer. Job die belde mij daar gister voor op om dat te zeggen. Ik schrok wel ff.
    Maar goed, je zit nu op dat mooie curacao;)

Veel plezier en geef emilio een dikke pakkerd van mie;)

Ik ga je zien Pik

(K)((K)

• 10 Januari 2009 - 15:58

Thijs:

tjee..zelfs in de hoofdstad niet meer veilig; waar moet dat naar toe met dat land...

Veel plezier in de zon nog de komende tijd en groeten vanaf het Hollandse strand (waar weinig te beleven is in de kou)