Colombia will always be there.... - Reisverslag uit Oldenzaal, Nederland van Machiel M - WaarBenJij.nu Colombia will always be there.... - Reisverslag uit Oldenzaal, Nederland van Machiel M - WaarBenJij.nu

Colombia will always be there....

Door: Machiel (en veldman)

Blijf op de hoogte en volg Machiel

10 Maart 2009 | Nederland, Oldenzaal

…..het wordt maar eens tijd om dit boek te sluiten en dat zal ik doen door nog even kort terug te blikken op Colombia. Terwijl ik dit typ en de foto’s toevoeg heb ik een brok in de keel en bijna tranen in de ogen, want wat heb ik (we) het mooi gehad, ik had dit niet durven dromen.

Voordat ik vertrok was er zelfs enige twijfel in mij om een land als Colombia te bezoeken, het land van drugs en terrorisme en vrouwen….. Niets van dat alles hebben wij dan ook maar ervaren (de mooie vrouwen echter wel :)). Ik zat samen met William in een super appartement, 10 minuten lopen van ons werk waar we 5 maand lang niet hebben hoeven afwassen, wassen, strijken of schoonmaken. Onderweg kocht je op de hoek van de straat een jus d’orange voor nog geen 30 cent en liep je verder met de zon achter je. Een krantje werd je aangereikt en zo begon de morgen elke dag.

Wanneer je door Colombia reed dan zag je de mooiste landschappen. Van grote vulkanen gebergten waarbij je op 5300 meter in de sneeuw staat tot aan de mooiste stranden in Cartagena. Van de enorme metropool als Bogotá met 50000 taxi’s, heerlijke restaurants, shopping malls en enorm veel uitgaansgelegenheid (waar we veel van gebruik hebben gemaakt) tot de middelhoge groene landschappen van armenia en medellin.

Ook kent Colombia zeer lieve mensen, die je overal voor helpen. Mensen als Laura aquilar en familie en uiteraard onze lieve Colombiaanse collega’s hebben veel voor ons betekend. De Colombianen genieten ook enorm van hun leven wat je maar al te goed kunt zien in hun levensstijl. In de kroeg wordt geen lullig glaasje rum besteld maar een fles met een bucket ijs erbij, er wordt gedronken en gefeest! Er wordt niet gestaan aan de bar maar de voetjes gaan elke avond van de vloer met oa salsa, merenge en reggaton en ook wij moesten er aan geloven.

We hebben duizenden kilometers gereisd, te voet, te paard, per auto, per bus en per vliegtuig door heel Colombia en wat heb ik veel gezien. Ik zal dit land enorm gaan missen, maar zoals onze Spaanse lerares altijd zei “colombia will allways be there for you”

Toen was daar het moeilijke vertrek en mochten we wederom Aruba voor 5 dagen verwelkomen. Onze uiteindelijke stamlocatie op Curaçao bleek ook volledig verzorgd en we zijn dan ook niks tekort gekomen. Wel bleek toen pas hoe anders het leven daar was en hoeveel we hadden opgebouwd. We moesten opnieuw beginnen en dat bleek lastig en anders, we gingen de easy way. Uiteindelijk kan ik terugblikken op een top tijd, om voor je afstudeeronderzoek Aruba, Curaçao en Colombia te mogen bezoeken blijft natuurlijk uniek. Nu is het tijd voor mij de puntjes op de spreekwoordelijke i te zetten en verwacht binnen afzienbare tijd met mijn ‘bul’ in mijn hand te staan en kijken wat de komende tijd mij brengt, wellicht weer zo’n mooi avontuur als deze….

Colombia,

Muchisimos gracias para una aventura marvelloso

Chielios

• 09 Maart 2009 - 23:12

Profi:

Ik ben blie dat je weer terug bint :D

• 11 Maart 2009 - 08:53

Kaar: