Brazilllllll - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Machiel M - WaarBenJij.nu Brazilllllll - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Machiel M - WaarBenJij.nu

Brazilllllll

Door: Machiel

Blijf op de hoogte en volg Machiel

10 Januari 2014 | Brazilië, Rio de Janeiro

Toppers,

Het is al meer dan een maand geleden dat ik wat van me heb laten horen. Bijna nauwelijks voor te stellen, maar ik heb gewoon geen tijd gehad om dit uit te typen... Ik heb zoveel al meegemaakt, niet te doen gewoon. Ik ben op reis gegaan met de mindset dat ik de meest fantastische tijd ga hebben in deze 4 maanden, dat ik onwijs interessante mensen ga ontmoeten en dat ik helemaal geïnspireerd terug ga komen vol goede ideeën.
ALLES daarvan is tot nu toe meer dan uitgekomen!
Ik heb de meer dan 1100 pagina tellende Lonely planet nog bijna niet aangeraakt (maar zeker wel meegesjouwd) en ben op de meest fantastische plekken beland. Dit land, Brazilië heeft zoveel te bieden! Het klimaat zou volgens de boekjes en (en volgens ex-collega’s ;-)) nu best regenachtig zijn – echter dan kennen ze mij nog niet, ik heb altijd lekker weer… Waarschijnlijk gaat daardoor dit jaar de boeken in als het jaar met het meest perfecte weer, want tot nu toe hebben we nog maar een paar buitjes meegemaakt! Het is vaak min 32 tot 38 graden waarna je soms gewoon even verlangt naar een klein regenbuitje (haha ja ik weet het, it’s a dirty job but somebody ’s gotta do it);-).

Brazilië is zo’n onmetelijk groot land, maar je kan zo onwijs genieten van allen kleine dingen die het te bieden heeft. Van heerlijke vruchtenshakes aan de boulevard t/m enorm vriendelijke mensen die uit het niets met een paar man muziek maken midden op straat én jou uitnodigen mee te doen. Van heerlijke eettentjes t/m de mooiste stranden waar je overal een heerlijke koude carpirina kan halen of waar er een kokosnoot voor je klaargemaakt terwijl je staat te wachten. Sta je open voor deze cultuur en probeer je een beetje de taal te spreken met handen en voeten dan nemen ze je overal in mee en laten ze je alles zien, ook al hebben ze zelf niets.

Bereid je maar wel even voor dat er een boekwerk voor een maand voor je klaar ligt. Ik heb besloten om het verhaal toch in een soort dagboek te schrijven, aangezien ik jullie ook wil laten weten in wat voor situaties je soms terecht komt.


Lief dagboek… ;-),


24-12-di
Ja het is eindelijk zo ver, no way back, we are off! Na zwetend de laatste dingen te hebben ingepakt (en weer 4x te hebben uitgepakt om te kijken of je dat ene ding er wel in hebt gedaan) tram/trein/incheckbalie te hebben gepasseerd zit ik in het vliegtuig – no way back – Mindset on “Ik ga de meest fantastische ervaring tegemoet en onwijs leuke inspirerende mensen tegenkomen, te gekke plekken aandoen en genieten!”
En ja hoor ik zit nog niet in het vliegtuig of ik blijk naast een Braziliaan te zitten die een clubeigenaar blijkt te zijn in Sao Paulo (kijk daar hebben we wat aan!). Hij vertelt me ook dat het plan wat ik in mijn hoofd heb waarschijnlijk niet gaat werken. Mijn vlucht ging namelijk van Amsterdam aka Damsko/Amsie ;-) via Sao Paulo naar Rio.

Mijn plan was om in Sao Paulo dan al uit te stappen en de vlucht niet te nemen naar Rio, om vanuit daar de bus de pakken en in 7 uur naar mijn eerste verblijfplaats Paraty te gaan.
Echter kreeg ik van mijn Braziliaanse vriend te horen dat de bussen op kerstavond niet meer rijden.. “aiiii niet aan gedacht”.
Naja we gaan daar ter plekke wel even kijken, gaat goed komen, nu al een mooi avontuur. Ondertussen lekker een paar rode wijntjes gedronken en de vlucht was met de helft vd tijd verkort ;.)

Op Sao Paulo aangekomen even kijken waar ik ga belanden. Uiteraard loop ik daar als een enorme toerist rond (backpack achterop en een te volle rugtas op m’n buik). Het voordeel is dat iedereen je dan ook snel probeert te helpen, zodat je snel door kan. Gelukkig werkt spaans hier nog wel aardig, de meeste mensen kunnen het verstaan. Ik sms nog even een vriendin die in Sao Paulo woont en me zou kunnen helpen, echter zit zij bij haar ouders kerstavond te vieren… Plan C, door naar Rio dan.

In het vliegtuig zit ik lekker ruim totdat een grote man van 2 bij 2 op mij afkomt met een zwart t-shirt waar groot “Jesus” erop. Een brede witte grijns op zijn gezicht met een spleetje tussen z’n tanden en een bandage in zijn grijze lange haren. Ik dacht meteen aan Arnold Schwartznegger, maar dan op leeftijd.

Hij begroet mij en zegt of hij naast mij mag komen zitten. Ik stel mijn even voor en warempel heet hij ook nog “Arnold” ook haha… toeval? Daarnaast is z’n bijnaam Jesus (en daar zou hij wat mij betreft ook primaaa voor doorkunnen). Hij blijkt een Zuid Afrikaan te zijn de al 20 jr. in de jungle woont en daar met mensen een aantal weken op expeditie gaat. Op zijn manier dan, want hij geeft daar Bijbelse lessen aan de inheemse bevolking die daar leven. Het Bijbelse heb ik wat minder mee, maar de manier waarop hij het doet, heel gaaf! En binnen no-time word ik door hem uitgenodigd om daar met hem een trip te gaan doen tegen kostprijs. BAM – dat is nou resonantie, hoe vet!

Even later lag ik lekker te slapen toen ik wakker schrok. Arnold
klimt als Simba over de stoelen van het vliegtuig, vanuit de stoel naast mij over mij en de andere persoon heen. In het vliegtuig!! alsof ie in de jungle is, (stel je dus voor een vliegtuig, gammele kleine vliegtuigstoeltjes en een 100+ kilo wegende man van 2 bij 2 met kaplaarzen aan die er even overheen stapt), fantastisch!

In Rio aangekomen wilde in vanuit hier naar mijn bestemming Paraty gaan. Vanuit Rio waar ik gelezen had dat er normaal om de paar uur bussen naar een oord als deze vertrekken, “ain’t gonna happen this night my friend” Oké dat gaan we op naar Plan D, ik ga hier een nachtje slapen en vertrek morgen. (Echter had ik hier nu geen hostel, omdat initieel het plan was om naar Paraty te gaan). Aii dat kan ff lastig worden want het is al na middennacht en in deze tijd is 99% volgeboekt!

Ik volg Jezus voor het eerst in mijn leven (letterlijk en figuurlijk) en ja hoor, in zijn hostel was nog precies één kamertje vrij. Lekker snel wat biertjes gaan drinken met wat jongeren vh hostel en later op het strand nog even bijgekomen van de trip – genietend aan de copa cabana – BAM ik ben er gewoon hoor! Rioooooooooo!!

25-12-wo
Feliz natal!!! Tja het is in Portugees weer net ff anders dan spaans (feliz navidis feliz natal; feliz nuevo ano  feliz ano novo). Het lijkt op elkaar, alleen snappen veel Brazilianen niet waar je het over hebt als je ze het in je spaans verteld… dat gaat nog wat worden..

Na een lekker 1e kerstdag ontbijtje ben ik heerlijk over de boulevard gaan wandelen. Grandioos weer, zwemshort/ slippertjes aan en gaan! Samen met de hosteleigenaar en wat mensen uit het hostel met een missie: bij elk strand tentje een heerlijk koud biertje te drinken: echter is dit strand zo onmetelijk groot en kan je werkelijk overal snacks en drank halen dat ik die missie maar snel heb opgegeven. Onwijs mooie indrukken gekregen van deze grote stad met deze indrukwekkende stranden. Overal zijn mensen aan het genieten. Langs de boulevard zijn heel veel fitness mogelijkheden waar je mooi even je ochtend work out kan doen. Verder wordt er velen hardgelopen op de straat, die is afgesloten voor verkeer vanwege 1e kerstdag. Ik zie nog een poedel op een skateboard worden voortgetrokken, omdat de straat te heet is voor de voetjes van het arme beestje, haha ;).

In de middag naar de busterminal, rodavario gegaan. Ook hier met behulp van aardige mensen en wat spaans/handen en voetenwerk er vrij gemakkelijk gekomen. Echter ook een enorme drukte met kerst… zie dan maar alles te vinden, en op tijd…! Nadat ik mijn ticket had weten te bemachtigen wilde ik na deze lange nachten lekker gaan slapen in de bus. Ik wilde alleen nog even op aanbevelen van Arnold aka Jezus een lokaal drankje proberen, Guarana. Vervolgens lekker de ogen dicht, alleen ging dit voor geen meter… Opeens kon ik me nog wat vaags herinneren dat Jezus had verteld met zijn zuid Afrikaanse accent… (jy krijgt daarfan heel feel enershie) SHIT dat was ik even vergeten… zware redbull achter de kiezen dus :-s

Uiteindelijk rond middernacht aangekomen in Paraty en totaal niet geslapen dus. Ik kom wel in een leuk hostel terecht, het beach hostel. De kamer waarin ik slaap wil ik nog even bekijken (10 dorm room) maar bij het benaderen ervan hoor ik dat een tweetal daar liever even niet gestoord wil worden als je begrijpt wat ik bedoel ;-).. welcome in Brazil Machiel haha!

Naast deze Tarzan & Jane was het wel aardig uitgestorven rond dit tijdstip in dit hostel dus ben ik even in m’n up naar t stadje gegaan. En dit was super leuk! Allemaal mensen bij elkaar die een muziekstukje meenamen. Een soort keyboardje dat op lucht werkte, samba ballen, gitaar, zang… biertje erbij - Grijns van oor tot oor zoals jullie die kennen – ‘proberen’ samba te dansen…dit is genieten!
Rond een uur of 3 weer terug gelopen en nog even bij een stel Portugezen en Brazilianen gaan zitten op t strand. Die waren ook heerlijk op de gitaar aan t spelen en aan t zingen. Ik wilde bijna Guus Meeuwis nog ff doen, maar wilde nog even de goede indruk die ze van me hadden zo laten ;) en toen lekker naar bed.

26-12-do
Wauw, ontbijten op t strand met zo'n weertje, damn wat lekker. Kopje koffie, meloentje, tosti en lekker wegzinken in zo'n rood plastic cola stoeltje die in de ochtend al te warm is om te zitten. Ik bedenk met dat ik op dag 3/120 ben, meeaaaan wat een gevoel, BAM!

Vandaag besloten om echt een dagje niets te doen. Heerlijk op t strand liggen en helemaal m'n mind resetten. In de middag twee Zwitsers ontmoet en even later een Braziliaan die al de hele wereld is afgereisd met fantastische verhalen. 'S avonds met een Peruaanse gast met een gitaar heerlijk op t strand muziek gemaakt... Naja ik haalde bier voor ons tweeën en hij speelde gitaar ;)

Ook zo lekker om over het water heen te staren. Ook fantastische gesprekken met hem gehad over het volgen van je passie.. Dit zag je zo mooi in hem toen hij op die gitaar aan t losgaan was, wat een gave energie, “misschien moet ik toch ook nog wel een gitaarlesje nemen”

27-7-vrij
Vandaag met de Zwitsers op een boot toer geweest. Uiteraard had ik de mindset neergezet dat wij op een mega chille boot zouden komen, met een mooie plek om lekker in de zon te liggen.
Komen we daar, boten… “net kippenhokken”! No way!! dit is niet wat ik in mijn gedachten had…

Worden we even aangesproken door een gast daar en ja hoor, daar was mijn boot :D, helemaal leeg met een boven en beneden dek! Uiteindelijk met 15 man erop (op een boot voor 50 man en meneer had mooi een plekkie veroverd boven op het dek).

Fantastische 6 uur durende boot tocht gehad; heerlijk in de zon van het uitzicht genieten; van een klif gesprongen van een meter of 7; de privé eilanden gezien van de president van Brazilië en van Ronaldo én heerlijk te rood geworden met factor 50! “Damn wat is de zon hier intens zeg!” ‘s avonds nog lekker na gekletst met een Braziliaan en een Italiaanse dame, heerlijk languit in de hangmat liggend, NIET TE DOEN, wat ontspannen is dit!

28-12-zat
Damn wat had ik zin in koffie. Overal vragen, enkele winkeltjes afgegaan… maar geen koffie…
..en ineens ruik het! Een blonde gast met dreads en een baard die net iets te veel maandjes onaangeraakt zijn gebleven, houdt een grote mok koffie vast. Zegt hij “ow mate, this is from the day before yesterday… tastes still quite good… if you want there is some more over there…) Haha welcome to The hostel world Machiel, die heerlijke nespresso cups kan je voorlopig wel vergeten ;).

Vandaag met de Zwitsers, de Braziliaan en een stel uit Canada naar Trinidade geweest, een strand op 40 min afstand van Paraty. We hebben bijna 2 uur moeten wachten op de bus, maar uiteindelijk was die daar. Daarna leek het wel als de chauffeur de tijd wilde goedmaken met een dodemansrit… gelukkig kan ik het nog na vertellen laten we maar zeggen ;).
Daar een spel met een soort shuttle gespeeld, die je speelt met je handen (als racket) erg leuk! ‘S avonds met velen van het hostel de stad in gegaan, waar een soort volksfeest was. Enorm gezellig me de nodige caipirinha’s die terplekke voor je werden gemixed. Daarna nog even lekker met een man of 10 nagezeten io het strand en heerlijk mijn colombiaanse muziek van 3 jaar terug erop gezet.

29-12 zon
Back to Riooooo again, vamos. 5 uurtjes in de bus en we waren er al. Het hostel Cabana Copa zag er goed uit. Erg groot en heel veel backpackers (90 bedden), gezellig wordt dit! s ’avonds met z'n allen naar t strand geweest. Daar een Zweedse gast ontmoet, Robin, waar ik onwijs mee kon lachen. Hij vertelde me even later dat hij al 5 mio heeft verdiend met een softwareprogramma voor microsoft! Zo gaaf dat hij er zo “normaal” mee om ging. De mensen van het hostel gingen bij elkaar zitten en wij zijn bij 2 Colombianen en 1 Argentijnse vrouw gaan zitten. Lekker spaans weer praten en Salsa geoefend op het strand, fantastisch. Mijn ego werd daar wel even met de grond gelijk gemaakt. Al mijn danspasjes waren niet meer goed :-s… overnieuw, overnieuw…. Gloeiende!!!….gaan we weer ;)

30-12-13 ma
Vandaag lekker strandje gepakt samen met Robin. Het was echter zo heet dat ik er even héél snel achter kwam dat je niet met je blote voeten over het strand kan lopen (lees: ‘ik moest sprinten over het strand naar mijn slippers om mijn voeten niet te verbranden’).
Na tijdje zijn we wat biertjes gaan drinken op de boulevard. Aangezien het heel druk was zijn we bij een stel Brazilianen gaan zitten van een jaar of 40. Even met handen en voeten kletsen en binnen no time werden we uitgenodigd om samba met ze te gaan dansen op het strand haha, geweldig! Iedereen maakte ook hier weer muziek en daar gingen we weer ;). We werden nog voor de avond uitgenodigd door ze, maar doordat ze geen spaans konden verstaan is dat even misgegaan. s’ avonds nog naar een club geweest met Australiërs maar daar werden we geweigerd op slippers en omdat we geen id bij ons hadden. Too bad, maar in dit land weiger ik voorlopig om schoenen aan te doen!

31-12
Oudejaarsdag, whoeehoeee, here we go! Vandaag met de andere vrienden van Robin naar een strandje verderop gegaan, Leblon, naast Copa Cabana en Ipanema. Aangehaakt bij een groep Brazilianen die op vakantie waren in Rio en woonden boven in Brazilië, belo de Horizonte. Heerlijk muziek gedeeld met elkaar, uit Cocosnoten gedronken, gechilled en gewacht op de big night!

..en deze begon rond een uur of 7 en iedereen was is t wit gekleed en zag er super mooi uit (dit is traditie hier). We gingen met een groep van 20 man uit het hostel rond een uur of 10 naar het strand, echter waren we in no-time uit elkaar gedreven. We werden belaagd door mensen uit de favela’s. Dit was letterlijk vechten voor je leven. Dit had ik ook al weer niet verwacht! Er werd echt flink geweld gebruikt om je te rollen. Vrouwen werden betast om ze uiteindelijk te bestelen en er werd echt op je ingeramd. Maar met ons team zijn we hard in de tegen aanval gegaan, zodat we er uiteindelijk doorheen kwamen.

In the end wel echt een GRANDIOOS vuurwerk gezien dat over de uitgestrekte stranden compleet de hele lucht verlichte, Wauw!! Mooiste ever!!(zie video)
De terugweg was weer enorm op passen maar weer met goed teamwork er bijna zonder kleerscheuren er vanaf gekomen. Tassen waren nog van een vd dames afgerukt, maar ook deze hebben we kunnen heroveren. De camera van mij had het overleefd en alles vastgelegd. Als we dit kunnen overleven dan wordt de rest van 2014 een eitje en dus een fantastisch jaar – Feliz Ano Novo!

Na ons avontuurtje naar een pool party geweest op een rooftop van een hotel. Uiteindelijk zonsopgang gekeken op Ipanema beach en toen gaan slapen – what a night!

01-01 wo
Vandaag heerlijk uitgelslapen en Arthur verwelkomt. Lekker over de boulevard gelopen en even naar Lapa gegaan, en ’s avonds oude wijk uit Rio’s waar veel te beleven is.

02-01 do
Donderdag samen met Arthur naar t strand Leblon geweest, waar we heerlijk een dagje hebben gechilled. Ik zat natuurlijk al in deze modus, maar hij moest nog even bijkomen van het harde werken in Nederland. ’S Avonds het laatste lid van ‘de bende van ellende’ verwelkomt. Ook Arjan was aangekomen en zag eruit als een enorme toerist. Fluoriderende gele backpack, nog lekker nederlands wit en een hoedje van stro (you’ve got the picture… ;)). ‘S Avonds wezen stappen in café del mar met de Zwitsers en Zweden die ook van Paraty naar Rio waren gekomen.

03-01 vrij
Hoewel we er pas om 5 inlagen zijn we een tour gaan maken langs het bekende Christ beeld die je zo vaak in de films ziet. Dit was een geweldige mooie trip. Er stond alleen een rij van 2 uur … welke we even vakkundig tot 15 min hebben teruggedrongen ;-) (Jordy/William, jullie weten nog wel hoe we dat deden in Colombia toch, met Juannes en 200.000 mensen… mi amgio… haha, werkt hier ook gewoon hoor!)

Verder een fantastisch uitzicht dat je echt bijna niet op de foto kon krijgen. Echt heel kicken dat we op die plek hebben gestaan want je ziet het beeld overal staan, uitkijkend over Rio.
Daarna zijn we door gegaan naar de bekende trappen, escalators, bekend vd clips van Michael Jeackson, Snoop dog, wij hebben zijn er natuurlijk ook nog even als bazen op de foto gegaan, see the picture!

Vervolgens zijn we van hostel gewisseld, naar t Books hostel in Lapa verhuist op aanraden van mijn lieve ex-collega. Daar zijn we naar de famous streetparties gegaan. Heerlijk dat buiten leven, overal tentjes die het lekkerste eten bbqen, carpariñas voor ons aan het mixen waren of heerlijke biertje koud hadden staan staan.
Als snel met een loco "Leo" in contact gekomen en hij nam ons al even mee naar de hotspots, vet leuk! Op straat werd ik uitgenodigd om mee te spelen met een soort tamboerijn haha. Poeh wat was dat moeilijk! Uiteindelijk helemaal moe en onder het zweet had ik t onder de knie hoor. Staande ovatie kreeg ik, wat een gevoel, awesome!

Arjan en ik hebben ons daarna nog in een donker hol gewaagd (letterlijk, alleen maar donker mensen ;)) en ff hiphop gedanst.. (in het kader van je moet alles meemaken, een hele ervaring weer kan ik je vertellen)

04-01 za
Vandaag met 3 Argentijnen mee gelopen naar hele mooi park midden in de stad. Palmbomen van 40 meter hoog en groene oasis komen je tegemoet. Even later zijn we doorgegaan naar Ipanema beach wat zo bizzar grappig was! Omdat t weekend was, was t strand loaaaaded met zwarte mensen. En als ik zeg veel zwarte mensen dan bedoel ik ook echt héél veel zwarte mensen.
Neem héél veel zwarte mensen in je hoofd op een te klein strand, vermenigvuldig dat met 10 en dan begrijp je ongeveer wat ik bedoel ;)… En dan hadden wij “Arjan the white” haha, fantastisch. Zelfs met een miljoen mensen kon je hem direct weervinden. Echt een attractie ;)


‘S avonds lekker buiten een steak gegeten met een bucket bier - wat een leven! Uiteindelijk na een paar uurtjes in de street party in een leuke club terecht gekomen, la pazionata.

05-01 zo
Ik word wakker gemaakt door de hostel eigenaar.. Jullie moeten uitchecken!! “Eh.. Hoe laat is t... 12.30, 11 uur moest je uitchecken”. Oeps, vergeten nog een extra dag bij te boeken, shit!
“Tienes otra camas libro”.. No, todos estan occupado (Aii, stresssss en door het hoogseizoen is al zoveel volgeboekt van andere hostels:s). Ook konden we voor de dag erop en onze volgende bestemming (Ilha grande) niets meer boeken. Kennelijk hadden meerdere backpackers dezelfde plannen.. op het laatste moment beslissen zit er nu dus even niet in! Ook nog dus bustickets speciaal besteld, omdat deze anders ook uitverkocht waren.

ALLE spullen dus maar pakken en een ander hostel opgezocht. Ondertussen staan en 2 vrouwen op leeftijd stiekem foto's van ons aan t maken. Arjan strijkt over zijn hart en poseert maar even een paar keer. Uiteindelijk een nieuw hostel gevonden en toen was de rust weder gekeerd.

Rond de middag zijn we naar Casa Rosa gegaan, waar we echt de enige Gringo’s waren op een mega samba feest. Wij met zijn allen ons helemaal in het zweet gaan werken om de sambapasjes te leren…. en met succes! Heerlijk!


06-01 ma
Doorgegaan tot 1 uur en 4 uur ging de wekker om de bus te pakken naar Ilha grande waar dus al 99% volgeboekt. Kunnen we het weer voor elkaar krijgen?? Mindset: mooiste plekje op Ilha grande is voor ons. Echter bij aankomst ALLES/ALLES vol, waardoor we het toch wel een beetje warm onder de voeten kregen, maar het gaat goed komen! Uiteindelijk door veel vragen toch nog iets leuks achteraf geregeld. Echter niet voor de dagen erna.. We zijn dus lekker op onze slippertjes de hostels afgegaan, langs het strand, af en toe een fruitshake en/of een biertje nuttigend, horen we dat er nog kamers vrij waren achter op een strandje. Komen we daar, toch vol!! Nee he!... Spreekt een Italiaanse gladde kerel van 50 jaar ons ineens aan. Stijl achterover gekamd haar en poepbruin met twee zonnebrillen op z’n hoofd: Heeft hij gewoon een boot voor ons waarop we mogen slapen!! Fantastisch!!! We are on a boat!!! Picture that with kodak.
Hele dag zo fijn gechilled en ‘s avonds een lokaal barretje opgezocht.
Wat een leven!

07-01 di
Vandaag Naar t strand Lopez Mendez geweest. Wooow een strand, wat een golfen! Hier stelt Rio dan even nog niet veel bij voor moet ik zeggen. Onwijs genieten in t kwadraad! Je komt bij dit strand door 1 uur met de boot te varen een dan een half uur te hiken. Ondertussen zie je dan super mooie natuur en enorm schattige aapjes. ‘s avonds onze bagage naar de boot gebracht en heerlijke sushi gegeten. Daarna wilden we naar een leuk feestje aan het strand. Echter kon daar niemand meer naar binnen na 11 uur en het was al 1 uur s nachts! Mindset weer, wij komen op dit feestje binnen, ik zag t al voor me met een boot!
En ja hoor, alles was vol. Wij echt al navi seals in stealth position samen met onze Italiaanse baas Paulo er heen gepeddeld en binnen gekomen, (Terwijl er 50 man voor de poort staat te wachten) BAM!!

08-01 wo
Vandaag hebben we een Speedboot toer geboekt, heerlijk. Wind in de haren en scheuren over t water tussen de eilanden door, onze eigen deephouse erop, genieten zeg! Fantastische strandjes opgezocht, eigen bier mocht je mee nemen “toch een beetje op z’n Nederlands ;-)”.
‘s avonds lekker op de boot gebleven en maakte Paulo echte Italiaanse pasta . Daarna mooie gesprekken gehad met hem er Arjan, dobberend op het water, kijkend naar de sterrenhemel. Ook wilde Paulo nog ff één ding proberen of het nog deed, “I’m thinking of doing it for 2 years now Picolinoooo”, zegt hij…

“Oja, op de een of andere manier krijg ik altijd andere bijnamen, zowel door mijn eigen familie/vrienden als in het buitenland. Heette ik in Colombia “Miguel”, in Mexico “Miguelito” (verkleinwoord van Miguel), zo kreeg ik van Paula direct de titel Piicolinnoo haha”

Anyway, ik heb werkelijk waar geen flauw idee waar hij het over heeft of in eeens BOOOOM, een enorme knal vanuit de achterkant van de boot. Blijkt hij een oranje flair te hebben opgestoken die je normaal opsteekt als je gered moet worden. Echt de hele boot onder de oranje smoke, geen hand voor ogen kon je meer zien, laat staan ademen haha….niet te doen, wel erg grappig!
Echt tot 4 uur doorgekletst met Paulo. Dit is resonantie, precies degene die ik moest spreken. Hij had ook fantastische uitspraken van hem die het leven zo simpel maakten: Ik heb ze allemaal opgeschreven maar een daarvan was bijvoorbeeld:
“Life is like a horse. You have to ride it, on top, ofcourse” :D, haha, wat een baas, onwijs gelachen


09-01 do
Vandaag alleen maar gechilled op onze boot, bijtanken. Heerlijk windje, privé met een ons 3en en 3 andere op de boot liggen, fantastico. “Picolinnooo, you want to go to a nice beach??” Waarom niet! Paulo nam ons nog even mee op een klein rubberbootje naar een leuk klein strandje (staat niet in de lonely planet:p) daar een meid uit Noorwegen lang gepraat over mooie ideeën. Weer een conversatie die ik niet had zien aankomen. Daarna van de boot afgesprongen zo blij was ik, precies dit wilde ik en die gebeurd ook gewoon! Daarna samen met Arjan en Paulo met de boot drank ik geslagen.. Zo relaxed dit leven hier. Zonnebrilletje op, slippertjes aan, en gaan. ‘S avonds had onze Italiaanse maffiabaas een fantastische maaltijd op tafel gezet. Rissotto met heerlijke pepers, zalmfilet die ik nog nooit zo lekker heb gegeten en een filet del mignon.. Muy rico! Goede wijntjes erbij gekocht en lekker dobberen op t water - A-MA-ZING! ‘S avonds met Arjan nog ff naar de pier gegaan waar onwijs veel mensen zagen met zelf gemaakte carprinias of meegenomen biertjes. Overal werd weer muziek gemaakt weer - heerlijk wat een puur land dit!


10-01
“Picollinnooo, wake up!!” you have 30 min! Damn, toch weer door de wekker heen geslapen. Wij met Paulo de boot in, motor doet t niet - AVENCULO DE PUTE DE MADRE.. Ja onze Paulo heeft een temperamentje hoor haha..
In The end it’s oké and if it’s not oké it’s not The end ;).
Finally lekker catamarannetje gepakt ipv de Ferry naar t vaste land en daar de bus gepakt naar Sao Paulo. Daar zal ik binnenkort het verslag van plaatsen, de doorreis naar de machtige Iguazu watervallen en Buenos Aires waar ik op dit moment verblijf.
Nu ben ik plannen aan het maken om helemaal naar Usuhaia te gaan, het meest zuidelijke puntje in Argentinië... De jungle komt er nog aan, de zoutvlaktes van Boliva... one big adventure!

en voor wie het vuurwerk nog niet heeft gezien, hier de link van el Fuego artificiales - Firework de Rio

http://www.youtube.com/watch?v=DUmLfv5TG7Y&feature=share&list=PL8QiRn3O6_P8x9lt4TZ3fTO5cqiHWM3ic


  • 31 Januari 2014 - 05:50

    Guillermo:

    Hombre,

    Sounds allemaal erg lekker. Links en rechts kan ik me er een voorstelling bij maken ;). Die lengte doe je niks aan maar dat haar van je kun je toch wel iets aan doen :P.

    Lichtelijk jaloers wens ik je nog een supergoede tijd toe. Voor good old memory; I had expectations you know ;)!

    William

  • 31 Januari 2014 - 07:46

    Mitchell:

    Heeeerlijk verwoord allemaal.... Super om te lezen moat!!!!

    Heel veeel plezier nog. Tja, k hoef je niet te vertellen dat je er van moet genieten

  • 31 Januari 2014 - 08:42

    Martijn :

    Man man man wat een leven heb jij, ben je nu weer zo'n bezienswaardigheid als toen in Colombia?
    Geniet er van ben benieuwd naar deel 2 van lief dagboek :)

    Martijn

  • 01 Februari 2014 - 19:53

    Jordy Monninkhof:

    Wauw wauw wauw, wat heb jij dat weer lekker voor elkaar zeg! Echt relaaaaaaaxd! Leef me helemaal in je verhaal. Dit wil ik ooook...

    Ben inderdaad benieuwd naar t tweede deel. Veel plezier en doe voorzichtig he;-)

    Yobrother

  • 02 Februari 2014 - 11:17

    Emile:

    Machieliiooosss! Super mooie verhalen! Ik wacht je in Maart wel op met een kratje Corona @ CR om alle details te horen :D

    Salut!

  • 03 Februari 2014 - 19:09

    Ies:

    haha MACHIEL!!! NIET TE DOEN ;)!!!! FANTASTISCH VERHAAL!! TROTS OP JE, GENIET! XOXO

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Machiel

Actief sinds 29 Aug. 2008
Verslag gelezen: 389
Totaal aantal bezoekers 17094

Voorgaande reizen:

24 December 2013 - 24 December 2013

South America

27 Augustus 2008 - 16 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: