Part 7: Leave our footprints all over the world - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Machiel M - WaarBenJij.nu Part 7: Leave our footprints all over the world - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Machiel M - WaarBenJij.nu

Part 7: Leave our footprints all over the world

Blijf op de hoogte en volg Machiel

23 Mei 2014 | Colombia, Medellín

Leave our footprints all over the world

Live vanuit New York, vlak voordat ik Manhattan ga verkennen, here is part 7! In de afgelopen tijd heb ik zoveel rum-cola gedronken dat ik er straks voor een jaar geen behoefte meer aan heb (uiteraard kom ik hier na 1 dag in Nederland zijnde op terug ;)) Wat een heerlijk land is Colombia toch! Lekker in een parkje zitten met een fles rum, zak ijs en een fles cola en je bent er helemaal klaar voor. Binnen no-time komt er een bandje bij staan, komen er meer en meer mensen bij zitten/dansen en zit je met z’n allen te genieten van het leven. Medellín is dan ook echt een super vette stad om weer terug te zien. Verder hebben Emile en ik een week in Cartagena gezeten, aan de stranden gelegen, kit gesurft en nog veel meer. Verder zijn we met een 56 ft catamaran, met 15 man, de oceaan overgestoken, waar we letterlijk door dolfijnen zijn verwelkomt. Meer dan fantastische ervaringen weer die ik ga proberen te verwoorden. Vamos!

5-5 MA/DI/WO
Van maandag t/m donderdag hebben we heel veel gave dingen gedaan in Medellín. Zo zijn Emile en ik heerlijk de stad gegaan verkennen. De metro in en uit, door de stad heen wandelen, de kabelbaan omhoog de bergen in, over de sloppenwijken van Medellín, met onwijs mooie uitzichten over de gehele stad. De markten over, lekker eten. ’S Avonds bij het hostel gezellig wat drinken en daarna de parken (lleras) in met een heerlijke Ron de Medellín, cola en ijs, zoals ik hierboven had beschreven. Vervolgens komen er bandjes aan die échte Colombiaanse muziek spelen met de eenvoudigste instrumenten waardoor er een super sfeer ontstaat. Lekker meezingen, meedansen, haha, fantastisch. Rillingen kreeg ik ervan, toen ik zoveel flashbacks kreeg in de tijd samen met William, Jordy en Martijn hier in Colombia.

Met een temperatuur van een graad of 26 overdag en rond de 20 in de avond is dit echt meer dan prima vertoeven. Verder zijn we wat kroegjes gaan verkennen op de dinsdag samen met een Duitser en een Engelsman (wat meer dan hilarisch was) en zijn we op woensdag samen met een Australisch koppel nog een keer de berg op geweest (met de kabelbaan wel te verstaan) en bij nacht deze enorme stad nog een keer bekeken. Deze dag hebben we afgesloten met flink wat pils op een dakterrasje en goede gesprekken. Verder hebben we ook nog een citytour gedaan waarin we echt letterlijk voelden hoe trots deze paisas (gedeelte van Medellín) trots is op Colombia – super o dat te ervaren.

7-5 DO/VRIJ
Donderdag zijn we vervolgens naar een Champions league wedstrijd gegaan van zuid Amerika (copa libertadores), waar Medellín (Atletico) het opnam tegen zijn opponent uit Uruguay. Als enige gringo’s zaten we daar vrolijk tussen de Colombianen, in een soort van (KKK)poncho in de regen. Enorm gave ervaring waar Emile en ik uit volle borst meezongen: “Esta noche tenemos que ganar” (this night we have to win)… unfortunately… verloren met 2-0 en zijn we er 5 min voor de tijd tussen uitgeknepen, aangezien de sfeer er wat grimmiger op werd ;). In de avond zijn we vervolgens goed wezen stappen waar de aguardientes weer veelvuldig, rechtstreeks, in de mond werd gegoten ;). Dit hebben we vrijdag nog even “dunnetjes” overgedaan. Wat een heerlijke stad!

10-5 ZA
Zaterdag zijn we vervolgens gevlogen naar Cartagena, i.p.v. met de bus. Wat een verlichting was dat zeg, gewoon niet 15 uur in de bus langs een slinger weg, maar gewoon even een uurtje in het vliegtuig! Genieten. Daardoor konden we de avond mooi meepakken in Cartagena. Het hostel (casa Luna) zag er onwijs goed uit (zwembad, patio, dakterras, hangmatten…. Kortom alles wat je nog had). Na een rooftop party zijn Emile en ik het oude gedeelte in gegaan en hebben we er een onwijs mooie nacht van gemaakt. Finally naar huis waren we even aan het wildplassen, worden we gespot door een politie agent…. Nee he… Blijkt dat we dit ook nog hadden gedaan in monumentaal gebied (oude gedeelte van Cartagena is beschermd gebied), SLIK! Meekomen moesten we, betalen, formulieren…. Iets waar je echt TOTAAL geen zin in hebt om 4 uur ’s nachts met een aantal drankjes op.

Ik had hier dan ook zo geen zin in dan ik een discussie met de man begon, die ongeveer 20 minuten duurde… (leg jullie nog uit hoe dat is gelopen) en finally gewonnen had haha! BAM! Emile en ik hebben de beste man 5000 peso’s gegeven (bijna 2 euro) om wat water over hetgeen te gooien en daar gingen we weer. At this moment my Spanish is good enough :D!

11-5 ZO/MA/DI
Zondag en maandag zijn we door Cartagena gaan wandelen, naar de stranden geweest. Hebben we onze zeiltocht geregeld met een vd vetste boten, de 56ft catamaran. Emile en ik zagen het ons al helemaal voor ons… komen we daar, zijn er EXACT 13 mensen ingeschreven, 2 plekken over… Tja, als jullie nu nog niet geloven in de power of the mind dan weet ik het ook niet meer! Wij in ieder geval wel en hoppaa, wij op de lijst en we zijn erbij, de 15e, 5 dagen, Panama here we come!
13-5 DI
Dinsdag zijn we een strand wezen verkennen voor kiten en hebben we daar afspraken gemaakt voor de woensdag. Daarnaast hebben we ons lekker laten verwennen door massages te nemen voor 20.000 peso’s (8 euro), een uur lang! De vrouwen waren niet helemaal blij met ons onderhandelen, maar uiteraard kregen we het wel voor elkaar. We kochten nog even een biertje erbij en zaten als een koning in het zonnetje een biertje te drinken terwijl onze voeten werden gemasseerd. Emile was helemaal de man, toen 3 vrouwen hem tegelijkertijd onder handen namen. Wat een leven!

14-5 WO
Vandaag was het dan kite dag, wat gaaf zeg! 2 uurtjes les genomen om de kite onder controle te krijgen op het strand en op het water! Zeker iets wat ik ga vervolgen in Nederland. Na het kiten was er vervolgens een groot feest in ons hostel. Natuurlijk niet heel handig, de dag voordat je een boot op gaat voor 5 dagen waarin iedereen zeeziek wordt, maar een goed feestje kan je natuurlijk niet laten liggen toch :P… Feestje met een “bunch of gringo’s” uit alle hoeken van de hele wereld, dak terras, rum-cola en koude pils… wat wil je nog meer… nou in ieder geval NIE je tas hoeven in pakken als je rond een uur of 5 naar je nest gaat en er vervolgens om 8 weer uit moet. Naja, uiteindelijk met veel moeite dit toch maar gedaan, 2 uur geslapen en…

15-5 DO
Ja, … opgestaan! De dag is aangebroken, we are going to cross the Ocean (met een aardige droge…eeh.. mond kan ik je vertellen). Maar er moeten nog wel dingen geregeld worden. Er moet nog een half miljoen pesosjes de man bij gepint worden, er moet nog drank worden ingeslagen (lees: Limoenen, muntblaadjes, suiker(water), 3 liter rum, bier….. jaja, we zullen niet tekort komen). Finally met zweet op ons voorhoofd hadden Emile en ik de klus geklaard, precies op tijd om de taxi te pakken. Van iedereen van het hostel afscheid genomen, tassen gepakt, taxi in en gaan.

Komen we op de plek van bestemming (opstap plek) bij een of andere haven, willen we uitstappen, begint het echt keihard te regen. En ja, nu weet ik die buitjes in Nederland waar wij “keihard” tegen zeggen, dit is wel ff andere koek. Alsof er echt boven je hoofd een zwembad wordt leeg gekiept, niet te doen. Straten worden in luttele seconden omgetoverd tot rivieren, auto’s en taxi’s kunnen de deur niet openen of er stroomt een waterval naar binnen en …. WIJ moeten hier doorheen (met bagage en al onze lekkernijen). Naja, maar gaan! Met de slippers half aan, die weggezogen worden onder water, de tas boven ons hoofd en zo snel mogelijk alles naar binnen krijgen. Backpack Machiel, Backpack Emile, rugzak 1,2 Machiel, rugzak 1 Emile, flessen rum, nog meer flessen/boodschappen….. pff, alles is binnen! Nog even enorme dreunen van onweer . Hmm als dit maar geen voorbode gaat zijn voor onze zeil trip op de open oceaan!

Gelukkig klaarde alles snel op en ging het hele team aan boord. Een zeer gevarieerd team van 15 man, met een Nederlandse broer (Fabian) en zus (Sabrina), een team van 3 Ozies (Brent, Ness,Morgan) , en een Deense meid (Mette), een stelletje met een Zwitserse dame en een Australiër (Claudia & Trav), een stel uit new Zeeland (Tavis en Lan), een Braziliaan, 2 Engelse gastjes van 19 uit Londen waarvan een met een baard zoals die van Ali G/the dictator haha.

De boot zag er echt onwijs gaaf uit, zoals was beloofd. Unlimmited ice, 2 grote trampolines om lekker op te chillen, een enorm bovendek, een kaptein en een privé kok die 5 dagen lang, 3 x per dag zou gaan koken, genoeg drank om 40 man mee lam te kunnen leggen en 5 dagen zee en Samblas eilanden voor ons, waaauw!….

Rond een uur of 16 uur vertrokken we dan echt, zeilen half uit en half op de motor richting de oneindige oceaan, met de skyscrapers op de achtergrond, de zonsondergang van de zijkant en een heerlijke koude pils in de hand.

16-5 VR

Vrijdag vroeg in de ochtend, of dus in de nacht, was het geweldig op zee. De sterren kraak helder en super dichtbij, de golven waarover we heen denderden, niets om je heen, echt alleen onze catamaran en in de verste verten niets te bekennen.. niet te omschrijven wat een gevoel. Ik wilde graag in het water springen maar dat kon helaas niet… hoe mooi het ook vanuit de boot lijkt, het is (vooral ’s avonds) erg gevaarlijk met toch snel golven van 2/3 meter hoog. Veilig dus alles zitten aanschouwen met een heerlijk door Emile bereide Rum Cola.

Vervolgens gaan slapen en wakker geworden met eigen gebakken brood, oneindig veel fruit, koffie en allerlei lekkernijen. Zo kan ik nog wel even op zo’n bootje zitten haha. Vervolgens hadden we dit nog niet op, zitten we lekker te chillen in de zon, worden we verrast door 4/5 dolfijnen die serieus echt een half uur met ons mee zwommen. Enorm gaaf of ze zo in het wild te zien, en nog grappiger dat ze echt gewoon soms synchroon voor ons uit het water sprongen – waarop het Engelse gastje van 19 nog super droog zegt – did you see that? Did they do that on purpose?!! Wtf?!! Geweldig!

Verder heerlijk op de boot liggen chillen, in het zonnetje en ’s avonds nog een keer uitgebreid naar de hemel staren, denkende aan de 17e eeuw, hoe men vroeger de zee over stak, op misschien een net iets minder chill bootje…. ;-) Na deze nacht zouden we na onze voorspoedige vaart al aankomen bij de Samblas Islands… nog een nachtje slapen dus…

17-5 ZA
En dan wordt je wakker… veel te vroeg… bijna chagrijnig draai je je om, om nog even verder te slapen.. maar dan zie je nog net, met je ogen half dicht, iets heel blauws door het raampje. Nog even paar seconden verder staren en je ogen gaan wijd open… holy moly, WE ZIJN ER! Onze boot ligt sinds 3 uur vannacht (na 30 uur varen) aan anker bij serieus echt het mooiste paradijs op aarde (dat ik althans heb gezien, en dat is best veel kan ik je vertellen). Zover je kunt kijken zie je eilanden (het zijn er 250), bewoond of onbewoond, begroeit met palmbomen, omringt met een kraakheldere blauwe zee en meer dan witte stranden!

Instant sta je op en zie je één voor één, 15 zombies op de boot springlevend worden, wat gaaf! Na een weer meer dan heerlijk ontbijt de oceaan in gesprongen, wezen snorkelen, eilandjes gaan hoppen, zijn we gaan volleyballen met het hele team op een van de eilanden, zijn we s avonds naar een van de eilanden gegaan en zijn we gaan feesten, werd een BOM-fire voor ons gemaakt door de locals…. No words – again – paradise!

18-5 ZO
Na een meer fantastische dag moest vandaag nog een keertje gevolleybald worden, aangezien we de vorige dag achter lagen. Na 2 uur bloed fanatiek (op een random eilandje tussen de palmbomen, witten stranden en blauw zee) te hebben gesport was het resultaat daar, gewonnen! Vervolgens zijn we verder gevaren naar een ander eiland waar we nog een keer werden verrast door dolfijnen. Zo gaaf dat deze mooie beesten dit doen, en het blijkt ook nog vrij uniek te zijn ook, hoewel wij er dus 2 keer op getrakteerd werden! Eenmaal daar gaan snorkelen, ben ik nog in een wrak gedoken dat op 7 meter diepte lag, doorheen gezwommen en door een raampje eruit weer naar boven (en dat zonder zuurstoftank!). Heel gaaf om te doen, maar ook heel eng! Verder mooie koralen bekeken, nog een haai gezien en over een prachtig eiland gewandeld. Afgesloten met een heerlijke maaltijd van de kok, Langostino, aka Lobster aka Kreeft. Over de wijze waarop deze worden bereid vertel ik later nog over, maar dit was een heerlijke maaltijd, onder de sterrenhemel, met ons 15’en, de kaptein en de kok… op zo’n boot…. Living like milionairs! Wat Genieten!

19-5 MA
Vandaag was dan alweer de laatste dag aangebroken. Rond een uur of 6 zouden we dan al weg varen in de ochtend, maar eigenlijk wilden we dat helemaal niet. We lagen zo relaxed te dobberen voor een eiland, de zon zat lekker te schijnen… ik zou het wel prima vinden om rond de middag te gaan eigenlijk… Maar nee, volgens de kaptein kon dit niet… Naja, de Kaptein naar een van de eilanden om onze paspoorten te laten stempelen om Panama binnen te komen, kom hij terug met geen enkele stempel… Wat blijkt… de gast die normaal stempelt had er vandaag de brui aan gegeven en was naar huis gegaan haha… niet te geloven toch, dat is nog eens resoneren!! Resultaat: heerlijk met z’n allen tot een uur of 5 op de boot gelegen in de zon, backflips van de boot af, laatste afsluiters met een heerlijke rum-coke! Finally aangekomen in Panama en daar stonden 2 taxi’s op ons te wachten en zijn we rond een uur of 9 vertrokken naar onze hostels, 2 uur slingeren met jeeps door een weg midden door de jungle. Hier heb ik ook nog een mooi verhaal over maar deze houden jullie van me tegoed, over de eigenaar vd boot Fritz en een heel complot om ons zeer veel geld afhandig te maken.

20-5 DI
Dinsdag heerlijk uitgeslapen wakker geworden in het hostel. Toch best prettig wakker worden kan ik je vertellen, een “stil” bed ;-). Emile zag de golven nog steeds voor zich haha. Lekker pannenkoekjes gebakken met Emilios, bakkie koffie en met z’n allen richting het Panama kanaal gegaan, waar Elles jaren geleden doorheen is gevaren op haar cruise!! Cool hoor!
Echter op de plek waar wij het bekeken viel het een beetje tegen (of we ze zijn teveel gewend tegenwoordig) en zijn we heerlijk door het oude gedeelte van Panama geslenterd, biertje op straat en heerlijk genieten. ’s Avonds met iedereen van de boot vooral lekker geklets tot diep in de nacht en met Ed en Harry (19 jaar oud en onwijze humor) en met Travis, een kerel uit Australië nog even doorgezakt.

21-5 WO
Woensdag was dan alweer de laatste dag in Latijns America, EN met Emile! Damn time goes fast! Heerlijk dagje van gemaakt samen met Emile. Het nieuwe centrum bekeken tussen de skyscrapers. Wat een stad zeg, echt gaaf! Best of both worlds! Verder vooral gerelaxt, oude herinneringen naar boven gehaald samen met Emile en genoten van ons laatste avond maaltijdje.

…en na een laatste biertje met iedereen van de boattrip rond een uur of 11 in de avond de taxi gepakt naar the airport, op naar Nova Yorki aka New York voor de laatste knaller van 6 dagen! Door de sluis naar het vliegtuig lopende realiseer ik me dat de reis in Latijns America hiermee eindigt… what a ride it has been! In 5 maanden tijd ben ik gewoon heel Zuid America door gereisd, by bus, by plane, by boat, by car or what so ever. Ik heb zoveel Engels en Spaans gepraat dat vaak deze woorden eerder op poppen dan de Nederlandse. I’ve seen so much, dat ik echt tijd nodig heb om al deze indrukken te verwerken…

Diep van binnen voel ik nu ook echt een drang om naar huis te keren. Ik heb zin om iedereen weer te zien, te spreken want ik heb jullie zeker gemist! Ook voel ik dat dit zeker niet de laatste wereldreis gaat zijn. Leave our footprints all over the world, is iets dat ik altijd zal blijven doen. Continent Latin America check, one big one down, 4 amazing continents to go ;-).

Vol vreugde stap ik het vliegtuig in met de meest awesome herinneringen, met 6 superdagen voor me en dan het weer terug zien van Familie en al m’n vrienden – I’m the luckiest man a live!